Muta eller "motivation"? Kalla det vad du vill...

Efter många misslyckade försök med att få barnen att sova i sina egna sängar (hela natten!!) är läget nu desperat! Inget funkar. Vi lägger dem vid åtta tiden, de får välja varsin saga, vi läser sagan, och så sitter jag eller P (beroende på vem som nattar) vid deras sängar tills de somnar. Redan vid elva-tolv tiden brukar någon av dem vakna till och vill komma och lägga sig hos oss, och självklart väcker de varandra då. Går man tillbaka med dem till deras rum så tar det minst en halvtimme för dem att komma till ro igen, och det är inga garantier för att samma sak inte ska upperpa sig igen efter nån timme. Så här kan det hålla på flera gånger per natt.
, för några dagar sedan fick jag idén om en "överraskningsburk" som ska uppmuntra dem till att sova i sina egna sängar (istället för att vi ska trängas 5 pers i vår 160cm säng) Jag fyllde en glasburk med lite roliga överraskningar som pixi-böcker, lite bilar, klistermärken, små plast-djur mm. När de hade sovit en hel natt i sina egna sängar skulle de få välja en liten överraskning ur burken. Båda köpte idén och det funkade i en sisådär 3-4 nätter... En kväll säger A att han vill sova hos oss. Jag påminner honom om att han då går miste om "överrasknings-burken" "Det gör inget mamma" säger han då. "Jag har ju redan tagit den gröna bilen, den rosa och den röda! Nu finns det ju inte fler kvar så nu vill jag sova hos dig!" Smart unge? Naiv eller desperat morsa? Kanske enklast att vänja sig vid soffan? Den är ganska bekväm...


Kommentarer
Postat av: S@tu

Hmmmm, jag tror ni skulle må bättre av en större säng ;-)



Tack förresten! Jag tycker väääldigt synd om mig själv just nu :-/

2008-08-26 @ 18:16:42
URL: http://mammasatu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0